Så funkar Synpunkta

Synpunkta är en mellanhand mellan dig och Göteborgs Stad. Wepplatsen hjälper dig att skriva och skicka en synpunkt när du har varit med om något dåligt med koppling till Göteborgs Stads service och omsorg.

På Synpunkta finns också guider med råd och tips om hur du kan göra om du behöver klaga på en kommunal verksamhet.

Skicka en synpunkt med formuläret

Synpunktas grundläggande funktion är formuläret, där du kan skriva och skicka en synpunkt direkt till Göteborgs Stad. Formulärets frågor hjälper dig att få med viktig information och gör att din synpunkt blir tydligt formulerad.

När du har skrivit klart kan du förhandsgranska och ändra din synpunkt. Sedan skickas din synpunkt som ett mejl till Göteborgs Stads kontaktcenter.

Kontaktcenter är som Göteborgs Stads växel, eller kundtjänst. Där jobbar servicevägledare som hjälper invånare att få svar på enklare frågor och vägleder till rätt person eller verksamhet.

Alla synpunkter skickas till Kontaktcenter, oavsett vad de handlar om. Det är för att vi tycker att det är viktigt att din synpunkt ska registreras, så att den inte kommer bort.

Kontaktcenter ska skicka din synpunkt till rätt person i Göteborgs Stad. Det är personen som tar emot din synpunkt som ska svara dig, om du har lämnat dina kontaktuppgifter.

Efter att du har skickat din synpunkt, finns några saker du kan göra för att följa ditt ärende. Det kan du läsa mer om i guiden Håll koll på din synpunkt.

Du kan vara anonym

Du väljer själv om du vill skriva ditt namn och dina kontaktuppgifter i formuläret. Det betyder att du kan vara anonym när du skickar din synpunkt.

Synpunkta läser inga synpunkter

Synpunkta är en webbplats som erbjuder hjälp att klaga via internet. Din synpunkt skickas helt automatiskt från formuläret till Göteborgs Stads kontaktcenter.

Vi som jobbar med Synpunkta läser inte vad du skriver, och kan tyvärr inte erbjuda personlig rådgivning eller hjälp med din synpunkt.

Guider och fördjupning

På webbplatsen finns flera guider med tips och råd om vad man kan göra när man har varit med om något dåligt med koppling till kommunens verksamheter och service.

En del av guiderna tar upp sådant som är specifikt för Göteborgs Stad, men många av tipsen kan du använda även om du vill skicka en synpunkt till en annan kommun.

För dig som vill veta mer, finns avdelningen Bra att veta. Där finns information om vilka lagar och regler som gäller, vad du kan förvänta dig när du har skickat en synpunkt och vart din synpunkt tar vägen.