Mejla förvaltningsbrevlådan!

Att använda Synpunktas formulär är ett enkelt sätt att se till att din synpunkt registreras.

Men om du hellre vill skriva och skicka din synpunkt på egen hand, kan du ändå öka chanserna att din synpunkt registreras genom att mejla förvaltningsbrevlådan.

Vad är en elektronisk förvaltningsbrevlåda?

När du skickar en synpunkt med Synpunktas formulär, kommer synpunkten till Göteborgs Stads kontaktcenter. De skickar sedan vidare synpunkten till rätt förvaltning. Synpunkten kommer till förvaltningens elektroniska förvaltningsbrevlåda.

Förvaltningsbrevlådan är samma sak som förvaltningens officiella mejladress. Mejlen kollas av förvaltningens registrator. Registratorn kommer att registrera din synpunkt innan den skickas vidare till rätt person i förvaltningen.

Du kan läsa mer om varför det är viktigt att synpunkter registreras i fördjupningsartikeln Synpunkter ska registreras!

Mejla smart!

Reglerna säger att synpunkter ska hållas ordnade och registreras. Men i praktiken är det många synpunkter som inte registreras.

Om du skickar ett mejl till en rektor, en enhetschef, eller någon annan medarbetare i Göteborgs Stad, kanske den personen glömmer att säga till registratorn. Då finns din synpunkt bara i den personens mejlkorg.

Genom att själv skicka din synpunkt till en mejladress som kollas av en registrator, blir du inte beroende av att den chef, rektor eller medarbetare du vill framföra synpunkten till ska komma ihåg att din synpunkt ska registreras.

Du kan antingen mejla din synpunkt till Kontaktcenter på goteborg@goteborg.se, eller direkt till en särskild förvaltnings förvaltningsbrevlåda.

Adresser till förvaltningsbrevlådor

Här har vi listat mejladresserna till Göteborgs Stads stadsdelsförvaltningars förvaltningsbrevlådor. Om du inte vet vilken stadsdel din synpunkt tillhör kan du mejla goteborg@goteborg.se för att fråga. På Göteborgs Stads hemsida kan du också kolla vilken stadsdel som en viss gata hör till.

Mejladresserna till Göteborgs Stads fackförvaltningar hittar du här.